زآتش هجران خوبان هر دمی جان می دهم
وز فراق و هجر رویت جان به جانان می دهم
گر به بالینت نشد حاضر دل مجروح من
از برای وصل تو جان را چو شیران می دهم
۹۹/۱۱/۲۲ را هرگز فراموش نخواهم کرد
برگرفته از ddddd12.blog.ir
زآتش هجران خوبان هر دمی جان می دهم
وز فراق و هجر رویت جان به جانان می دهم
گر به بالینت نشد حاضر دل مجروح من
از برای وصل تو جان را چو شیران می دهم
۹۹/۱۱/۲۲ را هرگز فراموش نخواهم کرد
برگرفته از ddddd12.blog.ir
مادر عزیزم روزت مبارک
حاج سکینه دهقان در سن هشتاد و هشت سالگی
Hajj-sakineh
برگرفته از ddddd12.blog.ir
یمانی در آینه روایات و تاریخ
اصل ظهور مردی از سرزمین یمن در آخرالزمان، مسلم است و روایات متعددی نیز بر آن دلالت می کنند که برخی از آن ها معتبرند. این روایات، از پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، امام باقر(ع) امام صادق(ع) و امام رضا(ع) و نیز تعدادی از صحابه، هم چون عماریاسر نقل شده است؛ مثلا امام صادق(ع) در روایت صحیحه ای در پاسخ به این سوال که فرج شیعیان شما چه زمانی خواهد بود، فرمودند:
….وظهر الشامی و اقبل الیمانی و تحرک الحسنی خرج صاحب هذا الامر من المدینه الی مکه؛(45)
….هنگامی که شامی ظاهر شود و یمانی آشکار گردد و حسنی جنبش خود را آغاز کند، صاحب این امر از مدینه به سمت مکه برود.
از نخستین کتاب های روایی که این روایات را ذکر کرده اند، می توان به مختصر اثبات الرجعه از فضل بن شاذان، کافی، الغیبه نعمانی، کمال الدین و تمام النعمه، الغیبه و امالی شیخ طوسی، و در منابع اهل سنت به صحیح بخاری، صحیح مسلم و الفتن نعیم بن حماد اشاره کرد. بی گمان تعدد این روایات و قدیمی بودن منابع آن و نیز جود احادیث معتبر در این میان مجموعه این روایات، جای هیچ گونه تردیدی در اصل این مسئله باقی نخواهد گذاشت. این مسئله آن قدر مسلم بوده که در طول تاریخ، افراد مختلفی با عنوان قحطانی (یمانی) دست به قیام زده اند…..
http://www.ghadeer.org/Book/2625/396694
روایت کتاب کافی که واژه محتومات در آن نیامده بر روایت کمال الدین ترجیح دارد و از ین رو حتمی بودن جنبش یمانی، اثبات پذیر نیست…..
نام یمانی
در مورد نام واقعی یمانی حدیثی از پیشوایان معصوم(ع) به دست ما نرسیده است. عدم تصریح به نام این شخصیت بزرگ بتواند در زمان مقرر، رسالت مقدس خود را به انجام رساند. اما در کلمات غیر معصومان و در منابع اهل سنت اشاره هایی به نام این شخصیت شده است، از جمله:
علامه مجلسی از کتاب مشارق الانوار برسی از کعب بن حارث از سطیح کاهن چنینروایت می کند:
….ثم یخرج من صنعا الیمن البیض کالقطن اسمه حسین او حسن فیذهب بخروجه غمر الفتن فهناک یظهر مبارکا زکیا و هادیا مهدیا؛(73)
….سپس از صنعای یمن مردی سفید، بسان پنبه به نام حسین یا حسن قیام می کند و با قیام او سختی فتنه ها پایان می یابد. در این هنگام شخصیت مبارک و پاک و هدایت کننده و هدایت شده ظهور می کند…..
http://www.ghadeer.org/Book/2625/396705
…….نکته آخری که از روایات پیشین به دست می آید، وجوب اعانت و همراهی با یمانی است. امام باقر(ع) در ادامه روایت قبلی فرموده اند:
و اذا خرج الیمانی فانهض الیه فان رایته هدی و لایحل لمسلم ان یلتوی علیه فمن فعل ذلک فهو من اهل النار لانه یدعو الی الحق و الی طریق مستقیم؛(140)
چون یمانی خروج کرد به سوی او بشتاب؛ زیرا پرچم او پرچم هدایت است و بر هیچ مسلمانی جایز نیست که با او مقابله نماید. پس هر کس چنین کند، او اهل آتش خواهد بود، زیرا او به حق و راه مستقیم فرا می خواند.
مطلب یاد شده گرچه تنها در یک روایت آمده است، اما از آن جا که روایات متعددی بر شخصیت مثبت و اصلاح طلبانه جنبش او دلالت داشتند، لزوم همکاری و مساعدت او بر اساس موازین دینی ثابت می شود و اثبات آن نیاز به روایت مستقلی ندارد. البته به نظر می رسد، جانب داری و حمایت از یمانی که وظیفه همه مومنان است، لزوما به معنای پیوستن به یمانی و حضور در میان سپاهیان وی نیست، زیرا در روایات متعددی به مومنان سفارش شده است تا هنگام قیام سفیانی که با قیام یمانی همزمان است، برای یاری امام مهدی (عج) به سوی مکه بشتابند، از جمله امام باقر(ع) در روایت معتبری فرموده اند…..
و خروج الیمانی من الیمن مع الرایات البیض؛(121)
قیام یمانی از یمن همراه با پرچم های سفید خواهد بود.
http://www.ghadeer.org/Book/2625/396694
به هر تقدیر معیارهایی که در روایات آمده اند، بدین قرارند:
1. قیام یمانی از سرزمین یمن آغاز خواهد شد.
2. این جنبش با خروج سفیانی در شام همزمان خواهد بود. بر این اساس، قیامی که آغازش از یمن باشد و یا با خروج سفیانی هم زمان نباشد، قطعا قیام یمانی نیست.
علاوه بر این دو ویژگی ملموس که برای همگان به سادگی قابل شناسایی است، ویژگی دیگری نیز برای تشخیص یمانی می توان ارائه کرد که به کارگیری آن علاوه بر دقت، به گذر زمان هم نیازمند است: یمانی واقعی، فضیلت گرا و ارزش محور است. این شاخصه نیز می تواند معیار مناسبی برای شناسایی یمانی واقعی باشد. بی گمان بر اساس این معیار وجود رگه های انحرافی هم چون فاصله گرفتن از معیارهای دینی، انحراف از مسیر عدالت، سوءاستفاده از امکانات و …. در کسی که خود را یمانی می خواند، بهترین گواه بر دروغ گو بودن اوست. البته از آن جا که عموما رهبران حرکت های اجتماعی در آغاز تصویر مطلوبی از خود به نمایش می گذارند، ارزیابی دقیق شخصیت آن ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، لیکن با دقت در سخنرانی ها، واکنش ها و موضع گیری های آنان در دراز مدت می توان تا حدودی از چهره واقعی آنان پرده برگرفت.
معیارهای یاد شده علاوه بر این که از جنبه سلبی آن مفید بوده و می توان با توجه به آن ها مدعیان دروغین را شناسایی کرد؛ اگر برای تعیین دقیق مصداق یمانی واقعی کافی نباشد، دست کم به کمک آن ها می توان به تشخیص یمانی واقعی نزدیک شد
======================
بیان نشانههای ظهور با محوریت زمانی
*****
» منادى از آسمان به نام قائم(ع) ندا سر می دهد و از مشرق تا مغرب صدایش را می شنوند. از ترس آن صدا هیچ خوابیدهاى نمىماند؛ مگر اینکه بیدار مىشود و ایستادگان همگى می نشینند و نشستگان هم بر دو پاى خویش برمی خیزند. خداوند بیامرزد هر که از این صدا عبرت بگیرد. صدا، صداى جبرئیل روحالامین است که در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان بر خواهد خاست. پس از آن شکایتى نداشته باشید و گوش فرا دهید و اطاعت کنید. در انتهاى روز صداى ابلیس ملعون (شنیده می شود) که ندإ؛ می دهد آگاه باشید که فلانى مظلومانه کشته شد تا مردم را به شک بیندازد و آنها را مبتلا به فتنه کند. چقدر شک کنندگان متحیر در آن روز زیادند که در آتش افکنده شده اند. وقتى صدا را در ماه رمضان شنیدید از آن شکایت نکنید که آن صداى جبرئیل است و نشانه آن این است که به نام قائم و پدرش(ع) ندا می دهد. به طورى که حتى دوشیزگان در خلوتگاه هایشان در خانه آن را می شنوند
و پدر و برادر خویش را براى خروج (و قیام) تشویق می کنند. «
آیا پیشگویی های حضرات معصومین علیهم السّلام در طول تاریخ محقّق شده است؟
چه تعدادی از نشانههای ظهور در حال حاضر محقّق شده است؟
آیا میدانید که بر طبق روایات اسلامی، ظهور در سال فرد به وقوع میپیوندد؟
چقدر از حوادث شش ماه پیش از ظهور آگاهید؟
روز قیام امام مهدی علیه السلام چه روزی است؟
آیا میتوان برای ظهور امام زمان علیهالسلام وقتی تعیین کرد؟
کتاب شش ماه پایانی نوشته مجتبی السّاده، اثری است که در آن
حوادث شش ماه منتهی به ظهور حضرت بقیة اللّه(عج) بر اساس احادیث بیان شده است.
ناشر در ابتدای این کتاب یادآوری می کند که اخباری که در کتاب شش ماه پایانی آمده است، مسلمین را به هوشیاری، آمادگی، انتظار و اطلاع جامع درباره آخرالزّمان دعوت میکند و از آنان میخواهد که همه مناسبات و روابط فردی و اجتماعی خود را متناسب با آن شرایط ویژه تنظیم کنند تا شاید از فتنهها در امان مانند و در زمره مشتاقان و
منتظران شاهد ظهور آخرین منجی موعود باشند.
این اثر خواندنی که تقویم حوادث شش ماهه پیش از ظهور است از
چهار فصل کلی تشکیل شده است، عناوین این فصول عبارتند از:
الف- غیبت و دوران پیش از ظهور
ب- سبک توصیف دوران و سال ظهور در روایات
ج- تقویم حوادث سال ظهور
د- مباحث تکمیلی.
در احادیث و روایات فراوانی علائم حتمی اصلی ظهور ،پنج مورد
معرفی شده است. البته علائم حتمی دیگری بیان شده است که در بخش بعدی به آن می پردازیم .
1- خرو ج یمانی
یمانی از شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السّلام) است و خرو ج او قبل از ظهور جهت نبرد با سفیانی از یمن می باشد.
امام باقر (علیه السّلام) می فرمایند: سفیانی و یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز خرو ج می کنند. خرو ج آنان چون دانه های گرد نبند به دنبال یکدیگر است. هر سو که بنگری ترس ووحشت و اضطراب خواهد بود. کسی که باآنان در افتد بدا به حال او. در میان آنان پرچمی خالص تر از پرچم یمانی نیست که پرچم هدایت است و شما را به سوی صاحـبتان دعوت می کند. هنگامی که یمانی خرو ج کند فروش اسلحه بر دیگر مرد م را تحریم می کند. چون او خرو ج کند به سویش بشتاب که پرچم او پرچم هدایت است و بر هیـچ مسلمانی جایز نیست که در برابر او بایستد. هر کس این چـنین انجام دهد اهل دوزخ می شود زیرا او به سوی حق و صراط مستقیم فرا خواند.
امام صادق(علیه السّلام) فرمودند : مردی از اولاد عمویم زید در یمن خرو ج می کند.در حدیثی آمده است : سفیانی کجا خواهد بود و حال اینکه هنوز شکننده چشم او از صنعای یمن خروج نکرده است؛ بر اساس این روایت می توان یمانی را قبل از سفیانی و اوّلین علامت ازپنج علامت حتمی اصلی نامید.
2- خرو ج سفیانی ملعون
عثمان بن عنبسه معروف به سفیانی از نواد گان هند جگر خوار و خبیث ترین مرد م در ماه رجب بعد از خسف
قریه ای از قرای د مشق و بعد از اختلاف د و پرچم در شام خرو ج می کند و تمام دوران از ابتدای خروجش تا هنگام کشته شدنش 15 ماه خواهد بود بعد از تصرّف و تسلـّط بر د مشق ، حمص، فـلسطین،ارد ن و قــنّسیرین به مدت 9 ماهحکومت می کند. برای سرکوبی شیعیان لشکریانی به عراق و حجاز گسیل می دارد لشکر او در مسیر خود در منطقه قرقـیسیا با چند لشکر دیگر درگیر می شود و تمامی آنان را نابود می سازد . خروج او شش ماه قبل ازقیام حضرت[عجـّـل الله تعالی فرجه الشّریف]از مکـّه مکرّمه خواهد بود